Metro Group w Polsce
Koncern Metro Group to niemiecki gigant handlowy funkcjonujący w 33 krajach naszego globu i posiadający łącznie 2 131 placówek. W Polsce znajduje się 136 z nich i są to firmy doskonale nam znane. Koncern z siedzibą w Dusseldorfie ma pod swymi skrzydłami sieci marketów takich, jak Media Markt, Real, Makro czy Saturn, czyli marki bez problemu rozpoznawalne dziś przez wszystkich Polaków. W kraju zatrudnione są w nich 25.334 osoby, a na całym świecie liczba pracowników wynosi aż 283.280 ludzi. W ubiegłym roku obroty Metro Group sięgały zawrotnej sumy 67,3mld €, przy czym w Polsce wyniosły 4,3mld €. Warto zaznaczyć, że większa ich część, bo 61,1% to obroty uzyskane poza granicami ojczyzny Metro Group!
Historia Metro Group w Polsce sięga połowy lat 90-tych. Pierwszą placówką powstałą na naszych ziemiach była ta w Warszawie. Było to Makro Cash & Carry otwarte w 1994 r. Obecnie wiedzie ono prym w samoobsługowym handlu hurtowym. Kolejnym hipermarketem był Real, który rozpoczął swoją działalność w 1997 r. w Szczecinie. W tym samym roku oddano do użytku pierwsze Centrum Handlowe M1, które otwarto w Czeladzi. Od tamtej pory na terenie całego kraju zaczęły powstawać następne wielkie markety samoobsługowe oferujące wszelkiego rodzaju asortyment i generujące ogromne przychody. Robiąc w nich zakupy możemy zaopatrzyć się praktycznie we wszystko, co jest nam potrzebne w codziennym życiu. Produkty spożywcze, kosmetyczne, sprzęty AGD i RTV oraz mnóstwo innych pozycji sprawia, że odwiedzenie tylko jednego hipermarketu pozwoli nam zrobić pełne zakupy wystarczające na dłuższy czas. Większość punktów handlowych tego typu do dziś jest budowana na obrzeżach większych miast i ma postać dużych kompleksów, w których funkcjonują różnego rodzaju obiekty. Mimo tego, niektóre hipermarkety należące do koncernu Metro Group znalazły też swoje miejsce w centrum dużych miejscowości.
Od 2000 r. istnieje oficjalne przedstawicielstwo Metro AG w Polsce. Jego celem jest reprezentacja koncernu i nawiązywanie dialogu z władzami państwowymi. Ma ono zadbać o sprawy Metro Group w kontaktach z urzędami administracji publicznej oraz organizacjami pozarządowymi. Ponadto, musi zająć się utrzymaniem pozytywnych stosunków z reprezentantami mediów. Jednym z większych osiągnięć koncernu jest fakt, że Dyrektor Przedstawicielstwa Metro Group, czyli Renata Juszkiewicz, została w2009 r. wybrana na Prezesa Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Metro Group Polska składa się z 4 spółek serwisowych. Pierwsza, Metro Group Asset Management, zajmuje się inwestowaniem w powierzchnie komercyjne. W jej gestii leży planowanie i zarządzanie nieruchomościami koncernu, w tym kwestie administracyjne, techniczne, a także infrastrukturalne. Kolejna, Metro Group Advertising, odpowiada za szeroko pojętą reklamę oraz wszelkie działania marketingowe. Metro Group Logistics to spółka, która ma dbać o transport i dystrybucję wszystkich produktów przepływających pomiędzy producentami a klientami. To ona wybiera miejsca magazynowania towaru, negocjuje umowy dotyczące dostarczania asortymentu, jak również troszczy się o utrzymanie odpowiednio wysokich standardów świadczenia usług koncernu.
Ostatnią ze spółek jest Metro Group IT skupiająca się na usługach teleinformatycznych umożliwiających sprawne połączenia pomiędzy wszystkimi jednostkami mającymi znaczenie dla prawidłowego działania Metro Group w Polsce i na świecie.